Implementasi Media Wordwall terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila di SMK Negeri 2 Semarang

Main Article Content

Fatkhan Yusuf Anggulian
Supriyono Purwosaputro
Puput Tri Hartanti

Abstract

The learning media used by teachers in the classroom today is very important for teachers to use so that learning can take place in an interesting way. One of them is Wordwall media. This research aims to determine students' interest in learning by using media word wall in learning Pancasila Education at SMK N 2 Semarang. This research study uses a qualitative descriptive approach. This research collects data using observation, documentation and questionnaires conducted in Class X AKL 3 SMK N 2 Semarang. Researchers to process the analyzed data. Media Implementation research results word wall Regarding students' learning interest in learning Pancasila education at SMK Negeri 2 Semarang, it shows that the use of Wordwall in learning Pancasila education increases students' interest in learning and student participation so that learning is more interesting and enthusiasm for learning is higher. It is hoped that this research can provide knowledge so that Pancasila education learning can use currently developing technology.

Article Details

How to Cite
Anggulian, F. Y., Purwosaputro, S., & Hartanti, P. T. (2024). Implementasi Media Wordwall terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila di SMK Negeri 2 Semarang. Journal on Education, 6(3), 17642-17648. https://doi.org/10.31004/joe.v6i3.5691
Section
Articles

References

Amalia, R., & Nurkhayati, F. (2023, August). Implementasi Model Games Based Learning Dengan Menggunakan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Kelas X Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA N 2 Surakarta. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia (Vol. 1, No. 1).
Feny Rita Fiantika,. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Padang: Pt. Global Eksekutif
Teknologi.
Herta, N., Nupus, B. C., Sanggarwati, R., & Setiawan, T. Y. (2023, August). Pemanfaatan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Minat Belajar Peserta didik Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Paedagoria (Vol. 3, pp. 527-532).
Ichsani, A. Y., Adelia, A., Restriari, R., Hardoko, A., & Hatta, H. (2023, December). Implementasi Media Wordwall Dan Partisipasi Peserta Didik Dalam Pembelajaran PKN. In Prosiding Seminar Nasional PPG Universitas Mulawarman (Vol. 4, pp. 6-12).
MR, R. G., Kurnisar, K., & Mutiara, T. M. (2024). Penggunaan Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran PPKn Kelas XI SMA. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(1), 52-60.
Rizki, D., Rahmawati, N., Widodo, S. T., Wahyuni, N. I., & Rifqi, A. (2023). Pemanfaatan Wordwall Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Pancasila Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Gisikdrono 02. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1812-1825.
Salmy, S., Mokoginta, D. C. S., & Pangalila, T. (2023). Efektivitas Pemanfaatan Media Berbasis Game (Wordwall) Dalam Melakukan Evaluasi Pembelajaran Terhadap Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn). Civic Education: Media Kajian Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(2), 120-127.
Salsabila, A., Mulyana, D., & Cahyono, C. (2023). Pengaruh Media Wordwall terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Pelita: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia, 3(2), 42-51.
Syaparuddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi belajar pkn peserta didik. Mahaguru: jurnal pendidikan guru sekolah dasar, 1(1), 30-41.
Vista, E. R. B., Chasanatun, F., & Kustini, K. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Kelas Iv Melalui Media Game Online Wordwall Pada Mata Pelajaran PPKN. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 7(2), 271-279.